Piispa Häkkinen: Nälkä on ongelma, joka voidaan ratkaista

Sunnuntaina 4.2. kirkkovuodessa vietetään kynttilänpäivää. Samalla avataan vuoden 2018 valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys.

Piispa Seppo Häkkinen

Yhteisvastuukeräyksen tämän vuoden esimies on Mikkelin piispa Seppo Häkkinen. Keräyksellä torjutaan nälkää ja köyhyyttä Suomessa sekä maailman katastrofialueilla.

”Nykyisin suuri osa suomalaisista elää yltäkylläisyydessä. Ruokahävikki maassamme on 25 kg henkeä kohden vuodessa. Mutta keskellämme on myös niitä, joille jokapäiväinen leipä ei ole itsestäänselvyys”, piispa Häkkinen muistuttaa.

”Maailman katastrofialueilla nälänhätä on erityinen haaste. Monilla alueilla ilmasto-olosuhteet ovat tehneet ravinnon tuottamisen mahdottomaksi. Kuivuus, luonnononnettomuudet ja konfliktit tuovat mukanaan myös ruoan puutetta. Ilmaston lämpenemisen seurauksista kärsivät eniten maailman köyhimmät alueet.”

”Nälkä ei ole väistämättömyys, joka kohtalon tavoin lankeaa joidenkin ihmisten osaksi. Kysymys on ongelmasta, joka voidaan ratkaista”, piispa Häkkinen sanoo.

”Erityisesti tänään, vuotuisen Yhteisvastuukeräyksen alkaessa on syytä muistuttaa lähimmäisenrakkaudesta ja palvelijan asenteesta. Nälän poistamiseksi ja maailman ruokaturvan puolesta on toimittava nyt. Työtä on jatkettava sitkeästi, kunnes oikeus riittävään toimeentuloon ja ihmisarvoiseen elämään toteutuu kaikkien ihmisten kohdalla” piispa Seppo Häkkinen toteaa.

Piispa saarnaa Heinolan kirkossa laskiaissunnuntaina 11.2. klo 10. Messun jälkeen on kirkkokahvit ja tilaisuus Jyränkölän juhlasalissa (Siltakatu 11). Yhteisvastuun teemasta ovat keskustelemassa piispa Seppo Häkkinen sekä maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio. Tilaisuudessa on mukana myös Yhteisvastuun keräysjohtaja Tapio Pajunen, Itä-Hämeen päätoimittaja Jari Niemi sekä luottamushenkilö ja maanviljelijä Jaana Niemi.

2018-02-04 07:00:01.0