Vuoden liikunta-agentti on Heinolan seurakunnan nuorisotyönohjaaja Jari Kovalainen

Kirkon liikunta- ja urheiluneuvottelukunta on valinnut Unelmien liikuntapäivänä 10.5., Vuoden liikunta-agentiksi Heinolan seurakunnan nuorisotyönohjaaja Jari Kovalaisen.

Liikunta-agentti on osa Liikkuva seurakunta -toimintamallia, jonka avulla liikettä voidaan seurakunnissa lisätä sekä tehdä näkyväksi. Liikunta-agentti on seurakunnan liikuntayhteyshenkilö, jonka tehtävänkuva muodostuu paikallisten tarpeiden kautta oman seurakunnan näköiseksi. Liikkuva seurakunta perustuu kristillisen ihmiskäsityksen kokonaisvaltaisuuteen.

Nyt palkittu Jari Kovalainen on edistänyt Heinolan seurakunnan liikunnallista työtä pitkäjänteisesti ja esimerkillisesti yhteistyössä sekä kunnan että urheiluseurojen kanssa. Hän on yli 30 vuotta organisoinut maksuttomia, vapaaehtoisten vertaisohjaajien vetämiä kerhoja. Kerhojen kautta sadat lapset ja nuoret ovat tulleet nähdyiksi ja kuulluiksi. Parhaimmillaan liikunta ehkäisee ulkopuolisuutta ja syrjäytymistä.

Korona-aikana Kovalainen on muun muassa toteuttanut alakoulujen pistevälituntitoimintaa erilaisilla liikunnallisilla aktiviteeteilla koulujen pihoilla. Lisäksi hän on toiminut tuomarina toritapahtumissa ja koulujen koristurnauksissa. Varhaisnuorten toiminnassa, leireillä, kerhoissa ja retkillä liikunta on merkittävä osa toimintaa. Kovalainen on ollut liikunnan kautta satojen nuorten, huoltajien ja valmentajien kanssa yhteistyössä.

Heinolan seurakunnan liikunta-agenttina Kovalainen on tuonut toimintamallia laajasti esille omassa työyhteisössään.

Liikunta-agentteja on kymmeniä eri puolella Suomea. Tulevan syksyn tavoitteena on rikkoa 100 liikunta-agentin raja. Ensimmäisellä Vuoden liikunta-agentti -huomionosoituksella palkittiin viime vuonna Varkauden seurakunnan pastori Karoliina Mustonen.

Mon May 10 19:09:20 EEST 2021