Koronarajoitusten vaikutukset Heinolan seurakunnassa 3.–26.12.202

Päijät-Hämeessä voimaan astuvat, yleisötilaisuuksia koskevat rajoitukset aiheuttavat muutoksia Heinolan seurakunnan toiminnassa ajalla 3.–26.12.2021.

Jumalanpalvelukset Heinolan pitäjänkirkossa on peruttu. Jumalanpalvelukset Heinolan kirkossa toteutetaan ilman läsnäolevaa seurakuntaa ja striimataan. Sunnuntain 12.12. messun jälkeen on mahdollisuus osallistua ehtoolliselle enintään 20 henkilön ryhmissä ennakkoon ilmoittautuen. Ilmoittautumiset Irja Voutilalle puh. 0440 59 34 26 ma-to klo 9-16.

Seurakunta ei voi ottaa koronapassia käyttöön jumalanpalveluksissa eikä kirkollisissa toimituksissa. Kirkollisia toimituksia ovat muun muassa hautaan siunaaminen ja kaste. Niissä noudatetaan 20 henkilön rajoitusta sekä pastoraalista harkintaa, jonka mukaisesti lähiomaisille on taattava mahdollisuus osallistua esimerkiksi siunaustilaisuuteen.

Seurakunta ottaa koronapassin käyttöön Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksissa sekä joissakin muissa tilaisuuksissa. Osallistujia pyydetään saapumaan tilaisuuksiin hyvissä ajoin. Tilaisuuteen osallistuvan tulee näyttää koronapassia ovella joko matkapuhelimesta tai paperisena versiona. Koronapassia ei edellytetä alle 16-vuotiailta eikä tilaisuuden esiintyjiltä tai henkilökunnalta.

Koronatilanteesta johtuen tapahtumia on myös peruttu. Tarkemmat tiedot peruutuksista sekä tilaisuuksista, joissa kysytään koronapassia, löytyvät verkkosivuilta tapahtumakalenterista.

Nyt annetut rajoitukset eivät koske ulkona pidettäviä tilaisuuksia. Seurakunnan työntekijät voivat myös tehdä kotikäyntejä ja sopia tapaamisia, jos niissä on läsnä alle 20 henkilöä.

Kirkkoherranvirasto ja taloustoimisto palvelevat ajalla 7.12.–23.12. ma–pe klo 9–13 ensisijaisesti puhelimitse ja sähköisin viestimin. Asioida voi myös ajanvarauksella, puh. 03 859 2510. Diakoniatoimisto palvelee puhelimitse ma–to klo 9–12, puh. 044 059 3427. Muina aikoina voi jättää soittopyynnön. Asiointi vain ajanvarauksella.

Maskisuositus on edelleen voimassa kaikissa seurakunnan toiminnassa. Myös hyvä käsihygienia ja turvaväleistä huolehtiminen mahdollisuuksien mukaan on edelleen tärkeää. Muutokset seurakunnan toiminnassa perustuvat Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätökseen kieltää Päijät-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntien alueella kaikki sisätiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 20 henkilöä. Yleisötilaisuuksissa tilaisuuden järjestäjä voi ottaa käyttöön koronapassin, jolloin määräystä ei tarvitse noudattaa.

2021-12-05 12:29:00.0