Tyhjän sylin muistomerkki

muistomerkki

A.F. Airon katu, 18100 Heinola

Tyhjän sylin muistomerkki sijaitsee Heinolan hautausmaan A. F. Aironkadun puoleisen portin läheisyydessä, pikku-Marian ristillä, jolla on suuri symbolinen merkitys paikalle. Tyhjän sylin muistomerkki on paikka lapsensa menettäneille tai lapsettomiksi jääneille. Paikka, jossa voi hoitaa omaa surua ja saada lohtua. Pikku-Maria kuoli puolitoistavuotiaana vuonna 1879, mutta pikku-Marian tarina on seurakunnalle tuntematon. Haudasta on tullut monelle merkityksellinen, jonka äärellä vieraillaan usein.

Muistomerkki on valmistunut seurakunnan omana työnä vuonna 2022. Suunnittelijana toimi seurakunnan kausityöntekijä, hortonomi Sanna Lääveri ja rakentajana erityisammattimies Markku Suutari. Muistomerkin keskusaiheen muodostaa kolme erikokoista graniittista luonnonkiveä. Kahden paasin sivuilta löytyvät lohdutusta tuovat raamatunlauseet. Laattatekstit sijoittuvat ympyrän ulkokehän suuntaan. Kolmatta matalampaa luonnonkiveä voidaan käyttää tasona, johon muistokynttilät ja -kukat voidaan laskea. Seurakunta suosittelee lyhtykynttilää steariinivahinkojen välttämiseksi ja paloturvallisuuden lisäämiseksi. Muistomerkin ympärille on istutettu eri kokoista kasvillisuutta, joten muistomerkki ei salli muita istutuksia.