Kirkonseutu-seurakuntalehti

Kirkonseutu on alueellinen seurakuntalehti, jota Lahden, Hollolan, Heinolan, Asikkalan ja Tainionvirran seurakunnat yhdessä julkaisevat. Lehti tukee seurakuntia niiden perustehtävässä, evankeliumin julistamisessa, ja viestinnällisten tarpeiden toteuttamisessa. Lehti ilmestyy 14 kertaa (v. 2023). Kirkonseudun painosmäärä on nykyisin 91 000 kpl ja Heinolassa noin 10 000 kpl.

Kirkonseudun jakelu

Kirkonseutu-lehti ilmestyy n. joka kolmas lauantai. Kesäaikaan harvemmin. Lehti on luettavissa myös verkossa digilehtenä. Huomioithan, että lehteä ei jaeta talouksiin, joissa on mainoskielto.

Mikäli sinulla on huomautettavaa lehden jakelusta, pyydämme ilmoittamaan siitä sähköpostilla osoitteeseen kirkonseutu@media.fi, soittamalla numeroon puh. 03 7575 700 (pvm/mpm) ma-pe klo 8.00-16.00 tai sähköpostilla kirkonseutu@media.fi tai verkkolomakkeella tästä aukeavasta linkistä.

Muutoksia jakelussa varhaisjakeluverkon ulkopuolella

Vuonna 2023 lehtien varhaisjakelu Päijät-Hämeessä on siirtynyt Jakelusepät Oy:lta Postille. Posti ei jaa varhaisjakeluverkon ulkopuolisia alueita. Jos asut Kirkonseutu-lehden ilmestymisalueella (Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kuhmoinen, Kärkölä, Lahti, Nastola, Padasjoki, Sysmä) varhaisjakeluverkon ulkopuolella ja haluat Kirkonseutu-lehden luukkuusi, toimi näin:

Ota yhteyttä osoitteeseen kirkonseutu@media.fi. Ilmoita nimesi ja osoitteesi sekä toiveesi Kirkonseudun postittamisesta. Postitamme sinulle Kirkonseutu-lehden veloituksetta.

Edellytyksiä on kaksi:
1) asut Postin varhaisjakeluverkon ulkopuolella ja
2) sinulla ei ole mainosjakelukieltoa.

Tietoon tulleet jakamatta jääneet lehdet toimitetaan asiakkaille kirjepostilla.

Tilaa Kirkonseutu

Lehden voi tilata osoitteellisena kotiin, jolloin tilaaja maksaa postikulut. Kestotilauksen osalta 16 e/v tai puolen vuoden osalta 8 e/6 kk. Tilaukset: sähköpostilla lahti.viestinta (at) evl.fi, puhelimitse puh. 044 719 1247 tai netissä täytettävällä tilauslomakkeella. Voit tilata lehden tästä avautuvasta linkistä

Lehti on saatavana Heinolan seurakunnan kirkkoherranvirastosta (Virtakatu 4), torin laidalla olevan S-Marketin aulasta sekä Heinolan kirkosta ja Heinolan pitäjänkirkosta.

Kirkonseutu.fi -digilehti

Kirkonseutu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on verkkopalvelu, josta löydät uusimmat Kirkonseudun uutiset, artikkeleita, seurakuntien tapahtumatietoja ja blogeja. Verkkosivulla voit lukea Kirkonseutu-lehden myös näköislehtenä.

Lehden tavoitteet

- Toteuttaa osaltaan julkaisijaseurakuntien perustehtävää
- Auttaa seurakuntien jäseniä elämään kristittyinä omassa elinympäristössään
- Toimii seurakuntien ilmoitus- ja tiedotuslehtenä
- Viestii kristillisestä uskosta selkeästi ja ymmärrettävästi
- Tarjoaa aineksia hengelliseen, eettiseen ja katsomukselliseen pohdintaan
- Osallistuu kirkossa, seurakunnissa ja kotipaikkakunnalla käytävään keskusteluun
- Lehden toimituksellinen aineisto on pääosin paikallista, kotiseurakuntaa koskevaa, lähellä ihmisten arjen elämää
- Lehti käyttää toimitustyössään journalistisia periaatteita

Kirkonseutu-lehti painetaan hiilineutraalisti

Hiilineutraali painotuote tarkoittaa sitä, että painamisen päästöt on ensin laskettu sertifioidulla Climate Calc -menetelmällä. Päästöjä on vähennetty systemaattisesti tuotannon eri vaiheissa. Ne päästöt, jotka jäävät jäljelle, kompensoidaan täysimääräisesti sertifioidun ilmastoprojektin (Verified Carbon Standard) kautta. Kokonaisuutta valvoo puolueeton kolmas osapuoli.

Kirkonseudun painotuotteelle on laadittu oma päästölaskelma. Yhdeksän kunnan alueella jaettavaa lehteä painetaan 86 000 kappaletta, ja yhden numeron valmistamisesta aiheutuu hiilidioksidipäästöjä 6,6 tonnia. Päästöt jakautuvat siten, että paperin valmistuksesta kertyy 63 prosentin ja painovärin valmistamisesta 19 prosentin osuus kaikista päästöistä. Paperin kuljetus tehtaalta painoon tuottaa 4, painolevyn valmistus 6, kuljetus asiakkaalle ensimmäiseen purkupaikkaan 3 sekä muut päästöt 5 prosentin osuudet kaikista päästöistä. Sähköenergian PunaMusta Oy:n lehtipaino hankkii uusiutuvista lähteistä.

Päästökompensaatio kohdistetaan metsiensuojeluun Etelä-Amerikassa. Madre de Dios Amazon REDD -hanke suojelee noin 100 000 hehtaaria Amazonin sademetsää. Kirkonseudulle kustannusvaikutus on 1 prosentti PunaMustalta ostettavien palveluiden kokonaissummasta. Päästökompensaation tarjoavat Lahden, Hollolan, Heinolan, Asikkalan ja Tainionvirran seurakunnat.

Suomen evankelisluterilainen kirkko tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Konkreettisten tavoitteiden avulla kirkko sitoutuu hillitsemään ilmastonmuutosta ja edistämään kestävää elämäntapaa.