Taide, arkkitehtuuri ja kirkollinen esineistö

Tälle sivulle on koottu linkkejä Heinolan seurakunnan tiloissa olevien taideteosten, kirkollisen esineistön sekä arkkitehtuurin esittelyyn.

Kirkolliset esineet sekä kirkoissa ja muissa seurakunnan tiloissa sijaitseva taide ovat merkittävä osa maamme kulttuuriperintöä. Ne liittävät meidät sukupolvien jatkumoon, kantavat seurakuntien henkistä ja hengellistä perintöä ja ovat olennainen osa kunkin paikkakunnan historiaa ja kulttuuriperintöä.

Kirkot ovat tärkeä osa maamme kansallista kulttuuriomaisuutta. Kirkkorakennuksilla on myös erityistä arvoa paikkakuntalaisille ja seurakunnan jäsenille, joille tietty kirkko on usein juuri se ”oma” kirkko.

Sivu täydentyy, osa kuvista ja teosten tiedoista on vielä puutteellisia.

Kattomaalauksia Heinolan pitäjänkirkossa.
Heinolan pitäjänkirkon kattomaalauksia. Kuva: Petru Cirja.
Kullanhohtoinen mosaiikkityylinen maalaus. Keskellä kupolin muotoinen hahmo ja sen sisällä risti.
Marita Liulian teos "Christianity - lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa" sijaitsee Lampisalissa.

Heinolan kirkon kastemalja

Historiakirjat

Heinolan seurakunnan historiasta on kirjoitettu kaksi kirjaa: Heinolain seurakuntahistoria sekä Heinolan kirkot ja kirkkomaat. Kirjoja voi ostaa seurakunnan toimistoista, Virtakatu 4 tai Lähetyssopesta, Lampikatu 16. Hinta 10 € / kpl.

Kirkollinen esineistö Heinolan kaupunginmuseon kokoelmissa

Heinolan kirkkojen esineistöä on talletettu myös Heinolan kaupunginmuseon kokoelmiin. Esimerkiksi vanha alttaritaulu on esillä kaupunginmuseon perusnäyttelyssä.

Tästä pääset Heinolan kaupunginmuseon sivuille