Arkkualba eli arkkuvaate

Arkkualbaa käytetään siunaustilaisuudessa erilaisten arkkujen peittävänä vaatteena. Sen käyttöä on esiintynyt 1100-luvulta, aina 1800-luvun lopulle saakka, jonka jälkeen arkkuja alettiin koristella. Arkkualba mahdollistaa vaatimattomamman arkun käytön esimerkiksi tuhkauksen yhteydessä. Jos esimerkiksi käsityönä tehtyä, suvun omaa arkkuvaatetta ei ole, seurakunnalta voi sen lainata.

Heinolan seurakunnan arkkualba on otettu käyttöön vuonna 2014.

Heinolan seurakunnan lainattava arkkualba on otettu käyttöön vuonna 2014. Arkkualban varaaminen sovitaan hautaustoimitusta järjestettäessä kirkkoherranviraston kanssa. Lainaus on maksuton.

Lumihiutale-kuvioinen villanvalkoinen arkkuvaate on kooltaan 250 cm x 150 cm, jonka lampaanvillalangat on saatu lahjoituksena. Kutojana on toiminut Sirkka-Liisa Koivikko. Arkkuvaatteeseen on lisäksi ommeltu vuorikangas, joka helpottaa käyttöä.

Arkkualban päälle ei voida asettaa kukkalaitteita, vaan muistokukat, -kukkalaitteet asetellaan arkun vierelle. Siunaushiekan hiekkaliina asetetaan ainoastaan arkkualban päälle.