Hiljaisuuden paikat ja geokätköt

Seurakunnan hiljaisuuden paikat Rautvuorella ja Kurenniemessä on tarkoitettu nimensä mukaisesti mietiskelyyn, luonnon kuunteluun, luomakunnan ja olemassaolon pohdintaan sekä rukoukseen. Alempaa sivulta löytyvät vihjeet kolmeen geokätköön.

Rautvuoren hiljaisuuden paikka

Rautvuoren hiljaisuuden paikka sijaitsee Heinolan kirkonkylän Rautvuorella. Koordinaatit ovat N 61,1558 ja E 26,4366

>Lusintietä noin 700 m Kouvolantien liittymästä
>Käännytään oikealle metsätielle
>Metsätietä noin 300 m ja luontokohde jää oikealle
>Noin 100 m metsäpolkua ylös, jossa valokuvan osoittama paikka sijaitsee.

Kurenniemen hiljaisuuden paikka käytöstä poistetun Kurenniemen leirikeskuksen leirikirkon alueella.

Kurenniemen hiljaisuuden paikka sijaitsee käytöstä poistetun Kurenniemen leirikeskuksen leirikirkon alueella. Vanha leirikirkko on Kurenniementie 210 varrelta lähtevän polun päässä Ruotsalaisen rannan tuntumassa.

Metsäpolku mäntymetsässä ja sen varrella puinen penkki.
Rautvuoren hiljaisuuden paikka

Seurakunnan geokätköt

Krusifiksin juurella

N 61° 16.196', E25° 54.075'

Heinolan seurakunnan Kurenniemen leirikeskuksen vanha leirikirkko sijaitsee Kurenniementie 210 varrelta lähtevän polun päässä Ruotsalaisen rannan tuntumassa. Autolla tultaessa auto kannattaa jättää Kurenniemen leirikeskuksen parkkipaikalle ja jatkaa matkaa kävellen. Kurenniementie 210 alussa on puomi. Jatka matkaa puomilta noin 180m mäkeä ylös. Vasemmalle lähtee polku tai oikeastaan tie uudistetulle leirikirkolle. Lähde sitä pitkin lujassa uskossa -tai vaikka uskosi olisi heikompikin! Päädyt vaikuttavalle vanhalle leirikirkolle, jonka alttarina hieno kallioseinämä. Kallio saattaa vähän hämätä koordinaatteja, mutta löydät varmasti perille. Sitten vain etsimään!

Kätkö on helppo perus purkkikätkö, kokoluokaltaan pieni. Merkkaa käyntisi purkissa olevaan vihkoon ja hiljenny keskellä kaunista luomakuntaa. Laitathan purkin hyvin kiinni ja takaisin samaan paikkaan.

Toinen toistaan tukien

N 61°15.981' ja E26°4.608'

Heinolan seurakunta osallistui Suomen luonnonsuojeluliiton järjestämään Luontohaastekilpailuun vuonna 2012 ja voitti seurakuntasarjan Kirkonkylän Rautvuorella sijaitsevalla Parkkolan tilaan kuuluvalla Rautvuoren luonnonsuojelualueella, joka on 8,6 hehtaarin alue. Alue kuuluu METSO -ohjelmaan, jolla pyritään suojelemaan ja rauhoittamaan monimuotoisia metsiä.  Alueelle perustettiin ympäristöviikolla 2013 hiljaisuudenpaikka. Hiljaisuudenpaikat on tarkoitettu nimensä mukaisesti mietiskelyyn, luonnon kuunteluun, luomakunnan ja olemassaolon pohdintaan sekä rukoukseen.

Auto on viisainta jättää Lusintien varteen (noin 700 m Kouvolantien liittymästä pohjoiseen) ja jatkaa siitä matkaa kävellen tai pyörällä. Lusintieltä oikealle kääntyy metsätie, jota mennään n. 300 m. Kohdassa on autolle tai pyörille pieni parkkilevennys. Levennyksen kohdalta lähtee polku oikealle yläviistoon (merkattu punaisin nauhoin). Polku vie muutaman kymmenen metrin päässä olevalle hiljaisuudenpaikalle.

Kätkö on helppo perus purkkikätkö, kokoluokaltaan mikro. Merkkaa käyntisi purkissa olevaan vihkoon ja hiljenny keskellä kaunista luomakuntaa. Laitathan purkin hyvin kiinni ja takaisin samaan paikkaan.

Silitä sanoilla

N 61° 11.603 E 025° 58.965

Sanojen voima on valtava! Tämä kätkö on omistettu ihmisille, joilla on taito ja halu kannustaa, rohkaista, jakaa iloa ja silittää sanoilla. Istu alas, ja mieti keitä he ovat sinun elämässäsi.

Tämä kätkö on Heinolan seurakunnan järjestyksessään kolmas geokätkö, ja se julkaistaan Päijät-Hämeen alueen 20. ympäristöviikon kunniaksi. Joku viisas on sanonut, että pahin ympäristörikos on myrkylliset sanat. Tee siis ympäristöteko ja jaa hyviä sanoja ympärillesi. Silitä sanoilla!

Kätkö sijaitsee Länsikaaren uimarannan tuntumassa. Lämpiminä kesäpäivinä saattaa väkeä olla runsaastikin lähettyvillä, mutta kätkön pystyy loggaamaan silti huomaamatta. Toteutuksessa on haettu hieman luonnonmukaisempaa toteutustapaa, muovipurkkia ei kannata etsiä. Kätkö tuskin löydettävissä talviaikaan.