Rippijuhlat

Rippikoulu on kirkon kastekoulu. Siellä opiskellaan sitä, mitä on kristillinen usko. Rippikoulussa pohditaan myös elämän eri osa-alueita: itsenäistymistä, perhettä, suhdetta itseemme, toisiin ihmisiin ja luontoon.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jossa nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen. Konfirmaatio antaa oikeuden kummin tehtävään ja oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa mahdollisuuden myös kirkkohäihin.

Rippikoulu-sivulta saat tarkempaa tietoa rippikoulun suorittamisesta seurakunnassamme.

Rippikoulun lopuksi nuori konfirmoidaan
Kuva: Aarne Ormio/Kirkon kuvapankki

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen