Apua ja tukea muualta

Seurakunnan lisäksi on muitakin tahoja, jotka auttavat ja tukevat vaikeissa elämäntilanteissa.

Seurakunnan lisäksi muutkin tahot auttavat ja tukevat vaikeissa elämäntilanteissa
Kuva: Aarne Ormio/Kirkon kuvapankki

Surussa

- SurunauhaLinkki avautuu uudessa välilehdessä on Lahden seudun avoin vertaistukiryhmä itsemurhan tehneiden läheisille.Lisätietoja ryhmästä voi kysyä surunauha.lahti(at)gmail.com.
- Suomen nuoret lesket ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä on työikäisten leskien vertaistukijärjestö. Toiminnan kohderyhmänä ovat myös leskiperheiden lapset ja leskiperheitä työssään kohtaavat ammattilaiset. Yhdistys toteuttaa myös edunvalvontatyötä.

Mielenterveys- ja kriisipalvelut

- Lahden seudun kriisikeskus
- Valtakunnallinen kriisipuhelin 24/7 puh. 09-25250111.

Kehitysvammaisille

- Heinolan Kehitysvammaisten Tuki Ry:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä tavoitteena on järjestää mielekkäitä vapaa-ajan virkistystapahtumia sekä valvoa kehitysvammaisten etua.

Omaishoitajille

Heinolan seudun omaiset ja läheiset ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Vertaistukea ja virkistystä omaishoitajille.

Päihteistä riippuvaisille

AA:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä sivuilta löytyy vertaistukea alkoholisteille ja heidän läheisilleen.
- A-klinikkasäätiön tuottama PäihdelinkkiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on tarkoitettu päihteiden käyttäjille ja heidän läheisilleen sekä kaikille päihdetiedosta kiinnostuneille. Päihdelinkin palveluja on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi ja viittomakielellä.
Myllyhoitoyhdistys ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä on valtakunnallinen yleishyödyllinen asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on päihde- sekä muihin haitallisiin riippuvuuksiin sairastuneiden ja heidän läheistensä auttaminen.
Hoitokoti TuhkimoLinkki avautuu uudessa välilehdessä tarjoaa laitoskuntoutusta eri ikäisille päihderiippuvaisille naisille, jonka kuntoutusohjelma on suunniteltu erityisesti naisten tarpeisiin.

Peliongelmaisille

-PeluuriLinkki avautuu uudessa välilehdessä auttaa kun pelaaminen haittaa. Peluuri on maksuton palvelukokonaisuus pelaajille, heidän läheisilleen sekä työssään pelihaittoja kohtaaville.
-Nimettömät pelurit Gamblers Anonymous (GA)Linkki avautuu uudessa välilehdessä on miesten ja naisten vertaisryhmä, jossa osallistujat jakavat keskenään kokemuksensa, voimansa ja toivonsa voidakseen ratkaista yhteisen ongelmansa sekä auttaakseen toisia tervehtymään pakonomaisesta pelaamisesta. Ainoa jäseneksi pääsyn vaatimus on halu lopettaa pakonomainen pelaaminen. Katso kaikkien vertaistukiryhmien kokoontumisajat ja -paikat täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tukea parisuhteeseen

- Kataja parisuhdekeskus ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
-Väestöliiton Parit ja sinkut -sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista.
-Parisuhteenpalikat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on työkalu, joka auttaa hahmottamaan parisuhteen osa-alueita.

Lahden seurakuntayhtymän perheasian neuvottelukeskus auttaa ja tukee perheitä selvitymään ongelmista ja kriiseistä.

Perheasian neuvottelukeskuksen palvelut ovat luottamuksellisia ja asiakkaalle maksuttomia, myös kirkkoon kuulumattomille. Neuvottelukeskuksen toiminta-alue kattaa myös Heinolan. Lisätietoa ja neuvottelukeskuksen yhteystiedot näet parisuhdeapua.fi-sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.