Suru, kriisi, sairaus

Elämään mahtuu monenlaisia vastoinkäymisiä, joiden takia olo saattaa tuntua yksinäiseltä ja siltä, että kukaan ei ymmärrä.  Seurakunnassa sinua varten ovat työntekijämme ja vapaaehtoiset, jotka kuuntelevat ja auttavat sinua eteenpäin.

Keskustelua ja sielunhoitoa

Kristittyinä meidät on kutsuttu rakastamaan ja auttamaan toisiamme. Elämän solmukohdissa toisen ihmisen läsnäolo ja kuunteleva korva nousevat arvoon arvaamattomaan. Tällöin puhutaan sielunhoidosta.

Sielunhoito on kahdenkeskistä keskustelua papin, diakoniatyöntekijän, muun seurakunnan työntekijän tai vapaaehtoisen kanssa juuri niistä aiheista, jotka koskettavat keskustelijaa. Heillä kaikilla on ehdoton vaitolovelvollisuus. Sielunhoitoon ei ole mitään tiettyä kaavaa: siihen voi liittyä rukoilemista, raamatunlukua, ehtoollisen viettoa tai ripittäytymistä.

Keskustelun aiheet voivat koskettaa esimerkiksi kokemaasi surua, kriisiä tai muuta asiaa, mikä vaivaa sinua ja josta toivoisit saada puhua luottamuksellisesti.

Keskusteluapua, sielunhoitoa tai ripittäytymistä halutessasi voit ottaa yhteyttä joko

-pappeihin
-diakoniatyöntekijöihin
-diakoniapäivystykseen, puh. 044 059 3427 (voit jättää myös soittopyynnön, johon vastataan mahdollisimman pian)
-yhteydenottolomakkeen kautta

Sairaalasielunhoito

Sairaalasielunhoitaja työskentelee terveydenhuollossa potilaiden, heidän omaistensa ja terveydenhuollon henkilökunnan hyväksi. Hän kulkee apua tarvitsevan vierellä tukien ja lohtua tuoden.

Sairaalasielunhoitajan palvelut eivät edellytä kirkkoon kuulumista vaan apua on tarjolla kaikille, jotka sitä haluavat. Heinolan seurakunnasta voit pyytää pappia luoksesi kirkkoherranviraston kautta p.  (03) 859 2510.

Sairaalasielunhoitajan kanssa voit jutella täysin luottamuksellisesti, kun

-haluat, että sinua kuunnellaan
-sinua ahdistaa, pelottaa tai surettaa
-toivot hengellistä tukea, rukousta tai ehtoollishetkeä
-haluat viettää rukoushetken kuoleman lähestyessä tai sen jälkeen

Papit ja diakonit palvelevat Päijät-Hämeen sairaaloissa. Lue lisää, miten työntekijät ovat tukenasi sairaaloissa.

Sururyhmä

Sururyhmä on vertaisryhmä, jossa ohjaajien avustuksella käydään läpi surua, etsitään uutta toivoa sekä annetaan ja saadaan tukea toisilta. Sururyhmät alkavat vuosittain pyhäinpäivän jälkeen. Lokakuussa lähetetään postitse tietoa sururyhmistä ja pyhäinpäivän hartauksista vuoden aikana kuolleiden omaisille. Posti osoitetaan henkilölle, joka on ilmoitettu vainajan lähiomaiseksi.
Lisätietoja sururyhmistä saat Tarja Sopelta p. 050 5951409

Seuraavat sururyhmät alkavat marraskuussa 2023.

Surussa, kriisissä ja sairaudessa seurakunnan työntekijät auttavat
Kuva: Aarne Ormio/Kirkon kuvapankki

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Suomen sairaaloissa toimii yli sata sairaalapappia. He ovat kaikkien potilaiden käytettävissä henkilökohtaista keskustelua, rippiä tai sielunhoitoa varten.

Sairaalapappi kulkee vierelläsi kun olet sairas

Älä jää yksin epätoivoisten ajatusten kanssa, vaan hae rohkeasti apua. Sinua autetaan!

Epätoivoisia ajatuksia? – Sinua autetaan

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä