Heinolan hautausmaa

Siltakatu 40, 18100 Heinola

Heinolan hautausmaa sijaitsee Heinolan keskustassa. Hautausmaan pinta-ala on 5,0 ha.

Hautausmaalla on yksi virallinen pysäköintialue ja pääportti, jotka sijaitsevat Heinolan siunauskappelin yhteydessä. Muita portteja ovat Urheilukadun, huoltorakennuksen ja A. F. Airon kadun portit. Entisen pelastuslaitoksen tontin kulmalta alkaa loiva asfalttikäytävä, joka sopii liikuntaesteisille.

Ilmoitustaulu sijaitsee pääportin läheisyydessä.

Sankarihauta-alue

Sankarihauta-alueelle on haudattu talvi- ja jatkosodassa kaatuneita yhteensä 111. Sankaripatsaan on veistänyt kuvanveistäjä Armas Tirronen: "Etusivulla oleva miesfiguuri kuvaa sotaan lähtevää ja naisfiguuri viljan keskellä kotiin jäävää", symboloiden kotirintaman ja rauhan työtä. "Takasivulla oleva sureva nais- ja lapsifiguuri kuvaa surua puolison tai pojan kaaduttua". Seurakunnan ja kaupungin yhteishankkeena toteutettu patsaan paljastustilaisuus oli 13. heinäkuuta 1952.

Historiaa

Vuonna 1807 maaherranvirastossa sovittiin, että residenssiseurakunnan hautausmaa perustetaan nykyiselle paikalle, johon vuonna 1814 residenssisaarnaaja Gustaf Streng haudattiin. Hautausmaan tarkka käyttöönottovuosi ei ole tiedossa.

Heinolan hautausmaan opaskartta Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Esteetön wc Esteetön wc
wc wc

ke 3.7. klo 17.30 -19.00

Hautausmaakävely

Opastettu hautausmaakävely Heinolan hautausmaalla. Lähtö A.F. Aironkadun puoleiselta portilta.
ke 14.8. klo 17.30 -19.00

Hautausmaakävely