Marita Liulian teos esille Lampisaliin

Marita Liulia luovutti seurakunnalle teoksensa Christianity tiistaina 30.8. pidetyssä tilaisuudessa.

Marita Liulian teos Christianity

Vuonna 2009 Liulian Choosing My Religion -näyttelyssä Kiasmassa esillä ollut työ sai paikan seurakuntasalina toimivan Lampisalin seinältä. Kooltaan 2 x 2 m kullanhohtoinen maalaus ja uudet verhot luovat tilaan juhlavaa tunnelmaa. Teoksen sijoittamista ja Lampisalin sisustamista oli suunnittelemassa kirkkoneuvoston asettama taidetoimikunta, johon kuuluvat puheenjohtaja Kalevi Peltola sekä Janne Hatakka, Kari-Paavo Kokki, Ritva-Maija Kuuskoski, Kati Metso ja Mirja Stenroos.

Marita Liulia esitteli tilaisuudessa teostaan ja kertoi sen työstämisen olleen tavallaan elämänmittainen projekti, kuin kurkistus taiteilijan sieluun. Teoksessa on useita kerroksia ja siinä voi nähdä esimerkiksi varhaisen kristillisen kirkkorakennuksen muodon, ristin ja Jeesuksen kasvot. Pienistä neliöistä koostuva pintakuvio vie ajatukset varhaiskristillisiin mosaiikkeihin tai nykyteknologian pikselimaailmaan. Teoksen nimi on Christianity (kristillisyys) ja lisänimenä tai alaotsikkona on Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa (Matt.10:8).

Marita Liulia on monialainen nykytaiteilija, jonka teoksia on esitetty viidessäkymmenessä maassa. Liulian tuotantoon kuuluu maalauksia, lyhytelokuvia, teatteri- ja tanssiesityksiä, multimediateoksia, kuunnelmia ja kirjoja. Marita Liulia on saanut muun muassa Pro Finlandia, Prix Ars Electronica ja Prix Möbius International -palkinnot.

Marita Liulian Choosing my Religion, Uskontoja jäljittämässä -näyttely sai ensi-iltansa vuonna 2009 nykytaiteen museossa Kiasmassa. Christianity -teos on yksi näyttelyssä mukana olleista maalauksista.  Kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 17.5.2022 ottaa teoksen vastaan ja asettaa sen esille Lampisaliin.

Tue Aug 30 15:17:00 EEST 2022