Heinolan hautausmaalle on valmistunut Tyhjän sylin muistomerkki

Pikku-Marian hautana tunnetun ristin ympärille on rakennettu muistelupaikka lapsensa menettäneille tai lapsettomiksi jääneille.

2022_tyhjän-sylin-muistomerkki.jpg

Tyhjän sylin muistomerkki sijaitsee Heinolan hautausmaan A. F. Aironkadun puoleisen portin läheisyydessä, pikku-Marian ristillä, jolla on suuri symbolinen merkitys paikalle. Tyhjän sylin muistomerkki on paikka lapsensa menettäneille tai lapsettomiksi jääneille. Paikka, jossa voi hoitaa omaa surua ja saada lohtua. Pikku-Maria kuoli puolitoistavuotiaana vuonna 1879, mutta pikku-Marian tarina on seurakunnalle tuntematon. Haudasta on tullut monelle merkityksellinen paikka, jonka äärellä vieraillaan usein.

Muistomerkki on valmistunut seurakunnan omana työnä. Suunnittelijana toimi seurakunnan kausityöntekijä, hortonomi Sanna Lääveri ja rakentajana erityisammattimies Markku Suutari. Muistomerkin keskusaiheen muodostaa kolme erikokoista graniittista luonnonkiveä. Kahden paasin sivuilta löytyvät lohdutusta tuovat raamatunlauseet "Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän" sekä "Hän on pyyhkivä kaikki kyyneleet". Laattatekstit sijoittuvat ympyrän ulkokehän suuntaan. Kolmatta matalampaa luonnonkiveä voidaan käyttää tasona, johon muistokynttilät ja -kukat voidaan laskea.

Seurakunta suosittelee, että muistomerkille tuotavat kynttilät olisivat lyhtykynttilöitä paloturvallisuuden vuoksi ja jotta vältytään steariinin aiheuttamilta vahingoilta. Muistomerkin ympärille on istutettu eri kokoista kasvillisuutta, joten muistomerkki ei salli muita istutuksia.

Seurakunta järjestää vuosittain hartaushetken kuolleiden lasten muistopäivänä syyskuussa. Tänä vuonna hartauden yhteydessä vierailtiin uudella Tyhjän sylin muistomerkillä.

2022-10-13 15:31:36.0