Betlehemin Rauhantuli Heinolaan

Betlehemin Rauhantuli palaa Heinolassa partiolaisten soihtukulkueessa itsenäisyyspäivänä. Rauhantulen Heinolaan saattavat Heinolan seudun partiolippukunnat Kymen vartiot ry ja Myllykylän Harjuvuokot sekä Heinolan seurakunta. Soihtukulkueen päätteeksi Rauhantuli palaa Heinolan hautausmaan sankarihautausmaalla, josta kuka tahansa voi hakea tulen itselleen esimerkiksi lyhdyllä. Rauhantulta jaetaan eteenpäin myös Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa.

energy-1326274_1920.jpg

Halki Euroopan kulkeva Betlehemin Rauhantuli on perinne, joka sai alkunsa vuonna 1986. Siitä lähtien liekki on noudettu Jeesuksen syntymäpaikalta ja lähetetty matkaan. Eri maiden partiolaiset ovat vuodesta 1988 alkaen ottaneet perinteekseen Rauhantulen kuljetuksen joulunaikana kirkkoihin, vanhustentaloihin, päiväkoteihin, kouluihin, sairaaloihin, vankiloihin, myyjäisiin, lippukuntien joulujuhliin ja erilaisiin tapahtumiin muistuttamaan rauhan tärkeydestä. Rauhan ja valon liekillä on paikkansa myös yksittäisten ihmisten kodeissa. Sen viesti ylittää kansallisuuksien, uskontojen ja poliittisten vakaumusten rajat. Liekin vastaanottajan ei tarvitse olla partiolainen, vilpitön halu vastaanottaa viesti riittää.

Useana vuonna Rauhantuli on matkannut partiolaisten saattamana yli 30 Euroopan maahan sekä lentoyhtiöiden avustuksella Yhdysvaltoihin ja Kanadaan. Suomeen Rauhantuli tulee Ruotsin kiltapartiolaisilta. Liekki saapuu Suomeen Finnlinesin aluksella usein marras-joulukuun vaihteessa.

2023-11-30 14:23:00.0