Kirkonseutu ilmestyy jatkossa keskellä viikkoa, myös sisältöä ja ulkoasua päivitetään

Kirkonseutu-lehteen on luvassa huhtikuussa joukko uudistuksia. Muutoksista näkyvin lienee ilmestymispäivän siirtyminen keskelle viikkoa. Jakelu siirtyy päivämainosjakeluksi, ja ensimmäinen numero ilmestyy uusilla järjestelyillä pääsiäisen jälkeen 10. huhtikuuta.

Kirkonseutu-lehti

Jakelupäivä on vuoropäiväjakelussa joko keskiviikko tai torstai. Kirkonseutu ilmestyy painettuna jatkossa neljän viikon välein. Kesä- ja joulutauot ovat hieman pidempiä.

Lehti painetaan huhtikuusta alkaen Sanoma Manu -painossa Tampereella. Suomen moderneimpiin kuuluvassa lehtipainossa painetaan entuudestaan esimerkiksi Aamulehteä, Iltalehteä, Ilta-Sanomia ja Kauppalehteä.

Jakelu kattaa 70 700 taloutta Hartolassa, Heinolassa, Hollolassa, Kuhmoisissa, Kärkölässä, Lahdessa, Sysmässä ja Padasjoella. Asikkalan seurakunta jää huhtikuun alussa pois Kirkonseutu-yhteistyöstä, joten Asikkalaan lehteä ei enää jatkossa jaeta.

Jakelua koskevat huomautukset ilmoitetaan jatkossa suoraan Postille soittamalla numeroon 0100 5577. Asiakaspalvelu on avoinna ma–pe klo 8–18 ja la klo 9–16 (pvm/mpm). Oikeaan numeroon tehdyn jakeluhuomautuksen avulla tieto saadaan nopeasti jakelutoimipisteelle. Posti pyrkii korjaamaan puutteet mahdollisimman nopeasti, tiedon saatuaan yleensä seuraavana arkipäivänä. Asiakaspalveluun voi olla yhteydessä myös OmaPostin chatissa.

Kolmas vaihtoehto on käyttää osoitteesta kirkonseutu.fi löytyvää sähköistä lomaketta.

Mikäli postiluukku sijaitsee mainosjakelualueen ulkopuolella, seurakunnat tarjoavat täydentävänä palveluna mahdollisuutta saada lehden postitettuna. Palvelu on veloitukseton. Edellytyksenä on se, ettei kotitaloudella ole mainoskieltoa. Nämä postituspyynnöt jätetään osoitteeseen lahti.viestinta@evl.fi. Mukaan liitetään nimi ja postiosoite.

Sisällöllisesti uutta on muun muassa palsta, jossa tutustutaan kirkon työhön ja sen yhteiskunnalliseen merkitykseen. Tätä heijastelee myös Kirkonseudun uusi tunnuslause, joka on "Hyvän puolella".

Kirkonseutu-lehdessä on muutoksista huolimatta paljon tuttua. Visuaalinen ilme on pääosin ennallaan. Samoin pitkät henkilöhaastattelut pysyvät myös vastaisuudessa lehden tunnusomaisena antina.

Myös pidetty Vieraskolumni-palsta jatkaa, ja sillä aloittaa kaksi uutta kolumnistia: ihmiskauppa-asiantuntija, pappi ja kirjailija Pia Rendic sekä kestävän hyvinvoinnin asiantuntija, professori Arto O. Salonen. Palstalle kirjoittavat yhä myös Helena Salakka ja Mari Parkkinen.

Verkkosivuja on kehitetty printin rinnalla. Osoitteessa kirkonseutu.fi on huhtikuusta alkaen luvassa myös uusia verkkovetoisia juttutyyppejä.

Markus Luukkonen
Artikkeli on julkaistu Kirkonseutu-lehdessä 14.3.2024
Alkuperäinen uutinen löytyy täältä.

Irja Voutila
Irja Voutila