Yhteisvastuukeräyksen tulos edellisvuotta parempi

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys tuotti Heinolassa 17 413 €, mikä oli reilut kolme tuhatta euroa viime vuotta enemmän. Summalla autetaan keräyksen vuositeeman mukaisesti nälkäisiä Heinolassa, Suomessa ja maailmalla. Keräystuloksesta 20 % jää seurakunnan diakoniatyön käyttöön. Koko Suomen virallinen tulos julkistetaan syksyllä.
YV-sydan_punaisellapohjalla_THUMB.jpg

Heinolan seurakunnassa Yhteisvastuukeräystä on koordinoinut diakoni Maria-Leena Hakkarainen noin neljänkymmenen vuoden ajan. Hänen jäädessään eläkkeelle 1.8., käytännön vastuu siirtyy diakoni Ritva Saarelalle.

Jokapäiväinen leipä on ihmisarvoisen elämän perusedellytys. Miljoonien ihmisten kohdalla karu totuus on kuitenkin se, että ruokaa ei ole riittävästi.

Suomessa Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan taloudellisesti vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä yhteistyössä Kirkon diakoniarahaston ja paikallisseurakuntien kanssa. Diakoniarahastosta myönnetään noin 2 000–4 000 euron suuruisia kertaluontoisia avustuksia seurakuntien diakoniatyön kautta esimerkiksi välttämättömiin hankintoihin tai talouden tasapainottamiseen sairauden, pitkittyneen työttömyyden tai yllättävän elämäntilanteen vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin joutuneille ihmisille. Seurakunnissa yhteisvastuuvaroin pyritään tuomaan välitöntä helpotusta vähävaraisten ihmisten arkeen esimerkiksi ruoka-avun kautta.

Ulkomailla yhteisvastuuvaroin autetaan katastrofien ja konfliktien aiheuttamissa hätätilanteissa pahiten kärsineitä ihmisiä. Heille turvataan muun muassa riittävän ravinnon ja puhtaan veden saanti sekä mahdollisuus terveydenhoitoon, majoitukseen, lasten koulunkäyntiin ja perheiden toimeentuloa parantavaan koulutukseen. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

2018-06-06 15:06:00.0