Apua Ukrainaan Kirkon Ulkomaanavun ja lähetysjärjestöjen kautta

Voit auttaa ukrainalaisia lahjoittamalla rahaa luotettavan avustusjärjestön kautta ja rukoilemalla. Voit myös ryhtyä Kirkon Ulkomaanavun lipaskerääjäksi Heinolassa.

Nainen pitelee käsiään kasvojensa edessä. Teksti auta Ukrainaa.

Kuva: Suomen ev.lut. kirkko

Ukrainan tilanne on herättänyt halun auttaa, ja monet yksityishenkilöt ja seurakunnatkin ovat alkaneet kerätä konkreettisia tarvikkeita ukrainalaisten hyväksi ja myös kuljettaneet niitä Ukrainan naapurimaihin. Tämä kuitenkin tietojen mukaan on aiheuttanut liikaa ruuhkaa rajoilla ja ongelmia tavaroiden jakelussa eteenpäin. Parhaiten autat Ukrainaa lähettämällä rahallista apua alueella toimivien järjestöjen kautta. Kirkon Ulkomaanapu ja kirkkojen lähetysjärjestöt vievät apusi perille.

Esimerkiksi Kirkon Ulkomaanavusta kerrotaan, että avustustarvikkeiden, kuten ruokatavaroiden, lämmikkeiden ja lääkkeiden hankinnat tehdään Ukrainan naapurimaissa. Paikallisilla kumppanijärjestöillä, kuten Hungarian Interchurch Aidilla on omat varastot lähempänä kriisialuetta. Näin säästetään kuljetuskustannuksissa, minimoidaan ympäristövaikutukset ja tuetaan paikallisia elinkeinoja.

Kirkon Ulkomaanavun hätäapukeräykseen voit osallistua esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Lähetä tekstiviesti APU20 (20€) tai APU50 (50€) numeroon 16499. MobilePaylla voit lahjoittaa haluamasi summan numeroon 36263. Tilisiirrolla voi lahjoittaa Nordea FI33 1572 3000 5005 04, viitenumero 2943. Keräysluvat RA/2019/723 ja ÅLR 2021/7856.

Evl.fi -sivustolle on koottu linkkejä niiden kirkon avustusjärjestöjen verkkosivuille, jotka toimittavat apua Ukrainaan. Tutustu tarkemmin klikkaamalla tästä.

Jos haluat ryhtyä lipaskerääjäksi Heinolassa, ole yhteydessä Hanna Hämäläiseen, puh. 044 359 7216.

Seurakunta ei ota vastaan tavaralahjoituksia, koska niiden perille saanti on hyvin epävarmaa.

2022-03-07 14:22:00.0